Idag har jag enligt FL(familjeliv.se) gått precis halva tiden

Sist jag skrev så trodde jag ja va en vecka bak, sen ultraljudet i tisdags så blir ja flyttad ca 7 dagar och r numera beräknad att föda den 20 juni 2010:) Sååå vips så hoppade vi över en vecka, jag hade egentligen på känn att ja inte riktigt va i den veckan ja va, för ja kände jag va större om magen än vad man sett andra, så det visade sig att jag hade rätt:) Moderinstinkten har kickat in direkt, sa barnmorskan med:)

Men oj, nu e vi halvvägs av denna resa exakt idag! Nu är det 50% kvar, sen kommer en tredje familje medlem i vår familj! <det va så underbart och härligt att se min makaron röra sig, det var en riktig bussig unge kan jag tala om för er. barnmorskan fick ha tålamod me makaronen, för att hon ska kunna göra sina uträkningar. Men allt såg jätte bra ut, man såg 2 händer och 2 ben:) Helt ofattbart kan jag tala om för er....UNDERBART:)

Nu snart någondag måste vi åka ut och kolla barnvagn, för det är nästa 3 månaders väntetid så det gäller att vara ute i god tid ifall man skulle vilja beställa någon! Samt börja planera rummet, och börja små handla lite saker så man inte lämna allt till sista minuten.

(ska bara äta lite glass)

Det blev mer än glas, blev middag med så nu kan ja fortsätta skriva klart!

Va på min första mammagrupp, träffade både blivande mammor o mammor som hade 1 unge redan! Vi åt brunch på Dunkers i Helsingborg, och himla trevligt var det om jag får säga! Jag var väldigt nervös innan jag gick dit, massa tankar gick runt i huvudet, "tänk så är ja yngst, tänk så är min mage minst o.s.v. men väldigt trevligt var det, och ser framemot fler!


Bäbisens utveckling ( 140 dagar kvar tills vi får träffas)


Kroppen: Det börjar synas att du är gravid även utanpå kläderna. På vissa börjar naveln sticka ut en aning.

Vissa lider av halsbränna och förstoppning, vilket är helt naturligt. Det orsakas av att musklerna runt tarmarna och magmunnen inte är lika strama som förut. Motion, rätt kost och att hoppa över kaffe och stark mat kan underlätta. Man får också lättare hål i tänderna och ibland svullet eller blödande tandkött.

På de rutinmässiga barnmorskebesöken brukar man göra en del undersökningar för att följa fosterutvecklingen och för att se eventuella avvikelser i mammans hälsa.
Vid varje besök mäter man blodtrycket, kontroller barnets hjärtljud och mäter mammans mage. Vid vissa besök kontrolleras även blodvärdet, urinprov och blodsocker hos mamman.

På vissa barnmorskemottagningar ordnas ett gruppmöte, där man får information om föräldraförsäkring, kosthållning, amning med mera. Man kan också prata om hur man kan lindra besvär från rygg och bäcken. Du kan till exempel få hyra ett stödbälte för att minska bäckenbesvär.


Fostret:
Fostret växer mycket under den här tiden och är cirka 25 centimeter långt och väger runt 250 gram.

Huden utvecklar nu ett gelélikande lager som kallas vernix, det skyddar huden från fostervattnet. Under mjölktänderna bildas de permanenta tänderna.






Men nu ska ja njuta av min myskväll me mannen:)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0