tick tack tick...

Veckorna bara springer iväg känner jag, men dagarna går väldigt sakta!
Nu börja ja känna mig väldigt trött och sliten och väldigt lättirriterad på jobbet! Känner att jag inte längre kan vara trevlig mot våra kunder. Men ja ska hålla ut 5 arbetsdagar kvar, sen väntar en skön ledighet på mig:)
i får
Jag har bestämt vad jag ska hitta på min första ledig vecka, nästa vecka då! Jag ska till Äholm och tillbringa några dagar me familjen och vänner, innan jag föder! Så det ska bli skönt, men vi får vara helt klara med nerpackningen av förlossningsväskan ifall ifall! Ska till Bm på fre, så vi ser om han är fixerad eller för han känns långt ner, enda som rör sig är rumpan och hans små fötter o knä:) och han är så stark:) Glad att han inte är så nyfiken över mina revben bara någon gång.....
Men nu är det inte långt kvar....lite förlossningsrädsla och nervositet börjar smyga in sig på mig! Men jag försöker tänka att detta är vad vi kvinnor är menade att göra, alla säger att man får en enorm kraft som man inte trodde att man hade i sig:) så jag försöker lugna ner mig med det....;)
Nu ska vi iväg o mysa me Vlora o Milot:)

Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0